18 Mayıs 2017

Apollon Tapınağı'ndaki Müzisyen


Modern kent yaşamında geçen aşk romanları yazmaktan sıkılmıştım. Arkeolojik hatıra üzerine kuracağım bir roman hayal ediyordum. Bunun için örenyerlerini gezmeye başladım.


Aydın'da Apollon Tapınağı'nda dolaşıyordum. Bu devasa sütunları günün teknolojisiyle nasıl inşa etmişlerdi? Hayran kalmamak elde değildi!.. Taşların arasında bir zeytin ağacı gördüm. Küçük bir rüzgârın yapraklarında meydana getirdiği sarsıntı, beni bir anda yüzlerce yıl öncesine sürüklemişti. Üstümde yine aynı kot, yine aynı tişört vardı. Cüzdanım da telefonum da cebimdeydi. Ama akıllı aletin şarjı tükenmişti.

Etrafıma baktım; hangi zamanda olduğumu anlamaya çalıştım... Tapınağın basamaklarında gitar çalan genç bir kadın vardı. Sözcüklerini anlamıyordum; ama sözleri muhtemelen şöyle olmalıydı:

"Nefes aldım, nefes verdim, buradayım, pes etmem yok."

Değişikti... Etkileyiciydi... Belki bu taşlar gibi geleceğe kalacaktı; öyle olmasını umuyordum. 

Biraz dinledim... İçimden sabırsız bir istek taşıyordu; bu müzisyeni tanımalıydım. Bir adı var mıydı? Mutlaka olmalıydı, herkesin bir şekilde seslenilen bir işareti vardır. Yoldan geçenlere sordum, kadını gösterdim, başlarını çevirdiler, tanımadılar, gittiler... Sözlerini bir ışık olarak gördüm, izledim; pes etmedim. Sordum, sordum, sordum... Bir yerden sonra onu tanıdıklarını ama hakkında konuşmaya çekindiklerini anladım. Yine pes etmedim, yine sormaya devam ettim. Bembeyaz sakallarıyla bir ihtiyar, elindeki asasını toprağa sürterek geliyordu.

- Onun kim olduğunu mu merak ediyorsun?
- Evet. Siz biliyor musunuz?
- Herkes bilir. Ama konuşmazlar.
- Neden?
- Bir söylenti... Derler ki ondan bahseden lalüebkem olur.
- Anlayamadım.
- Yani dili tutulur... Hurafe işte.
- Peki, kim o?
- Deli... "Delikten gelen." anlamında. Zaman boşluğunda süzülür, evrenler arasında dolaşır. İnsanlara karışmaz, kendi halinde beste yapar ve söz yazar. Ruhu ve bedeni özgürdür, gezer, gider, gelir. Aslında kendine "Deli" dememizden hoşlanmaz. Ben ona daha çok Nil derim, Mısır'daki nehir... Müzik, zaten su değil midir?

"Nefes aldım, nefes verdim, buradayım, pes etmem yok."

Böyle bir şeyin olabileceğine açıkçası pek ihtimal vermiyordum. Bir insan nasıl olur da zaman içinde akabilirdi. Filmlerde olsa anlarım ve zaten pek çok filmde böyle konular işlenmiştir. Ama gerçekte mümkün değildi... Bir dakika! Ama ben nasıl bu devirdeydim? Aklıma yatan bir cevap veremiyordum. Korkmaya başlamıştım, bir yandan da hâlâ onun müziğini dinleme ihtiyacı duyuyordum.

Rüzgâr yeniden kendini göstermişti. Zeytin ağacının yaprakları minik minik sallanıyordu. Gökyüzü renkten renge giriyor, taşlar toz olup dağılıyor, ihtiyar adam gerisin geri dönüyordu. Yağmur yağıyor, güneş açıyor, bulutlar bir görünüp bir kayboluyordu... Bayılmışım. Telefonumun titremesiyle uyandım. Başım ağrıyordu, kendimi bir parça eksik hissediyordum. Bir ileti gelmişti, sevgilimden, arkeolojiye merak sardığım için araştırıyordu, Cem Yılmaz'ın A.R.O.G. diye bir filmi varmış, izleyip izlemediğimi soruyordu. "İzlemedim." dedim.

Günün sonuna gelmiştik. Güneş yavaş yavaş yeni dünyasına dönüyordu... Yaşadıklarımı düşünüyordum; çok tuhaftı. Zihnim, yoruluyordu ve bedenimi taşıyamıyordu... Neyse ki trafik yoktu, yol sakindi... Sessizliği bozmak için radyoyu açtım. Karşılaştığım müzik... Bu müziğe aşinaydım, bu sesi biliyordum. İnanılmazdı! Spiker, şarkıyı Nil Karaibrahimgil'in yorumladığını söyledi. Nil mi? Arabamı sağa çekip kendimi toprağa bıraktım. Ağlıyordum.
"Nefes aldım, nefes verdim, buradayım, pes etmem yok."

video; şuradan

Öneri: Bugün Avrupa Müzeler Gecesi yaşanacak. Mesai bitiminden gece 11'e kadar Türkiye genelinde 36 müze ücretsiz olarak gezilebilecek. Hangi müzeler olduğunu öğrenmek için: Tık.)


Sanat biraz da deliliktir.

14 yorum:

  1. hemen ücretsiz yerlere bakıyorum bakalım nereleri var

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Umarım yararlanabilmişsinizdir.

      Güzel günler dilerim!

      Sil
  2. Evet bugün müzeler günü, geçmişi geleceğe taşıyarak harika bir iş yapılıyor. Emeklerine sağlık. Ekrem Akurgal Hocanın, Kerim İnan Hoca, Hâlet Çambel Hoca ve diğerlerinin...
    Keşke yorgun olmasaydım gezebilseydim; eve kendimi zor getirdim.
    Nil Karaibrahimgil'i ben de çok severim. Selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Arkeolojik açıdan çok değerli topraklarda yaşıyoruz. Bu toprağa değer katan pek çok hoca var; emekleri için teşekkür etmemiz gerekiyor.

      Nil Karaibrahimgil'in sesi beni mutlu ediyor :)

      Güzel günler dilerim!

      Sil
  3. Çok çok beğendim.. 👏 ne kadar hoş bir birleşim olmuş yazının sonunda verdiğiniz bilgiyle. Keşke daha önce haberim olsaydı kesinlikle giderdim.. bir dahaki seneye :))) Kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Çok çok teşekkür ederim :) Müzeleri seviyorum; örenyerlerinden pek anlamıyorum ama onları da seviyorum :) Nil Karaibrahimgil'i ve yazı yazmayı da seviyorum :) Sevgi olsun yeter ki.

      Güzel günler dilerim!

      Sil
  4. Müthiş!!! Kaleminize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Değerlendirmeniz için çok teşekkürler :)

      Güzel günler dilerim!

      Sil
  5. Ben de çok beğendim, özellikle seçilen şarkı etkileyici olmuş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Çok teşekkür ederim :) Sık sık dinlediğim bir şarkıdır.

      Güzel günler dilerim!

      Sil
  6. hımmm baksana sen böyle de yazsana. ne güzeldi yaa. farklı türlerde de yazabiliyon işteeee :)

    YanıtlaSil
  7. Merhaba! :)

    Teşekkür ederim. Aslında kurgu sevdiğim bir şey; "dönüştürmek" eylemini değerli buluyorum. Neden olmasın :)

    Güzel günler dilerim!

    YanıtlaSil
  8. Yazılarınızın çoğunu okudum. Her şeyden önce yürekten ve samimi anlatım tarzınız. Ben de Apollon Tapınağının büyüsüne kapılmıştım yada hala aynı durumdayım diyeyim. Muğla'da da Bodrum Müzesi ve Kalesini unutamamıştım uzunca süre. Birazda Halikarnas Balıkçısının muhteşem anlatımından dolayı.
    Kaleminize ve yüreğinize sağlık, hoş paylaşımlarınız için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Değerlendirmeniz için teşekkür ederim... Bu topraklar bugün de iyi, önceden de iyiymiş! Hâlâ etkisi sürüyor.

      Güzel günler dilerim!

      Sil

Yorum, paylaşmaktır :)
Merhaba misafirim!