2 Nisan 2017

Nisan Güncesi 2017 #2: Nasılsın İnsan Kardeş

- Nasılsın? - Biraz eksik gibi.

“Merhaba” göz temasıysa “Nasılsın?” dokunmaktır. Bu, öyle bir sorudur ki değişik harf dizileriyle benzer anlamları verir. Bazen “Ne var ne yok?” bazen “N’aber?” olurken kimi zaman “Nasıl gidiyor?” kimi zamansa “Ne hissediyorsun?” olur. Öyledir ki yerel ağızlarda da onca çeşitlemesine rastlanır. Ama hepsi aynı kapıya çıkar ve o kapının numarası “Nasılsın?”dır.

Bu soru, bir hokkabazın sihirli numaraları gibi derin ve heyecan vericidir. Şapkadan belki tavşan çıkmayacaktır; ama dünyanın en meşhur hayal kahramanlarından birinin bir sözünü akla düşürecektir. Bugs Bunny’nin “Naber cınım?” lafı da muhtemelen kendi kadar bilinir.

Ne yazık ki artık pek çoğumuz “Nasılsın?” konusunda, ışık tutulmuş tavşan gibiyiz. Gözlerimizi alan araç farları değerlerimizi ezen bir tıra ait ve bu tır üstümüzden geçiyor; bunca gürültünün olduğu dünyada kemiklerimiz kırılırken çıkan acı çığlıkları duymuyoruz. Oysa ne güzel şeydir karşımızdakine “Nasılsın?” demek… Fark etmiyoruz, unutuyoruz.

Bugs Bunny, bir bölümde bir kaplumbağa ile yarış yapıyordu.
Bu arkadaşın fotoğrafını bugün çektim.

“Nasılsın insan kardeş?” diye sorsam ne dersiniz? Biliyorum ki buna türlü cevaplar verilebilir. İyiyim, idare eder, eh işte, kötüyüm, iç güveysinden hallice… Yalnızca sözcükler değil, jest ve mimikler hatta ses tonu bile cevap olabilir. 

“Nasılsın?” insanca bir sorudur; Mario Levi’nin “halden anlamak” olarak tanımladığı “empati” sözcüğünün anahtarıdır. Böyle güzel bir kavram için elimizde bir anahtar varken o kapıyı açmamak bana mantıklı gelmiyor. “Nasılsın?” demeyi bu yüzden de önemsiyorum.

“Merhaba” karşımızdakinin varlığını kabul etmek, “Nasılsın?” ona değer vermektir. Günümüzde içi boşalan kavramlardan birinin de “Nasılsın?” olduğunu düşünüyorum. “N’apıyorsun?”a bile “İyiyim, sen n’apıyorsun?” denilen bir zamanı yaşıyoruz... Sorunun gerçekliği kalpten sorulmasıyla doğru orantılı. Çünkü "Nasılsın?" demek, ilişki kurarak bir sevgiyi paylaşmaktır. Gerçek "Nasılsın?"lar sormalıyız. Böylece daha mutlu olacağız. Samimiyetle sorulan “Nasılsın?”larla sıkça karşılaşmak ve içten cevaplar verebilmemiz dileğiyle yazının noktasını koyuyorum.

10 yorum:

  1. Artık kimse içten nasılsın demiyor kimse de içtenlikle cevap vermiyor hep yalan mutluluk gösterilmeye çalışılıyor 🙃

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Ezberlenen, çok alışılan laflar ve kavramlar değerini yitiriyor... Oysa birinin halini hatırını sormak, nasıl olduğunu merak etmek ne kadar önemli...

      Güzel günler diliyorum!

      Sil
  2. Merhaba Engin,
    Challenge misali bir Nisan dizisine başlamışsın ne güzel :)

    30 gün boyunca keyifli ve pozitif yazılarımız şimdiden hayırlı olsun :)
    Sevgiler ve renkli günler ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Açıkçası bu meydan okuma konusunun ne ve nasıl olduğunu tam olarak çözebilmiş değilim. En son, başlarından aşağı buz dolu kovaları boşaltan insanları görünce anlamaktan vazgeçmiştim :) Mutluluk paylaşmaya beklerim; sevgiler :)

      Güzel günler diliyorum!

      Sil
  3. Merhaba,
    Nasılsın Engin?
    Bu güzel yazıyı bizimle paylaştığın için teşekkür ederim. Sonuna kadar katılıyorum. İçten gelen "nasılsın"lardan öyle uzağız ki :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Bu akşam epeydir iletişim kurmadığım bir arkadaşla yazıştık. İyi şeyler söyledi. Yaptığım bazı şeylerin aslında boşa olmadığını, kendi halimde gürültü çıkarmadığımı gösterdi. Haliyle mutlu oldum. Bu sayede daha iyiyim. Siz nasılsınız?

      Yorumunuz için ben teşekkür ederim :) Uzağız; ama yakınlaştırmak da yine bizim elimizde.

      Güzel günler diliyorum!

      Sil
  4. Merhaba blogunuzu takibe aldım bana da beklerim


    www.nilgunozenaydin.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Hoş geldiniz. Gelirim.

      Güzel günler dilerim!

      Sil
  5. ''N'apıyorsun?'' bir hal-hatır sorma şeklinden uzaktır bence de.
    Samiyetten kaynaklandığını falan söylemesin hiç kimse :)

    Nisan ayının güzelliklerinden biri de sizin bu seriniz bence. Hayata ufak ufak dokunuşlarınız. Kolay gelsin diyorum.
    Keyifli günler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba! :)

      Yazı dilinde belki çok samimiyetsiz gelebilir; ama iki insan yüz yüzeyken ses tonuyla ve mimiklerle birlikte samimi bir hâl alabilir. Açıkçası düşünüyorum da böylesini ben de hatırlamıyorum; ama iyi "Nasılsın?"ları olan birini biliyorum :) "Nisan Güncesi" hakkındaki yorumunuz için çok teşekkür ederim :)

      Güzel günler dilerim!

      Sil

Yorum, paylaşmaktır :)
Merhaba misafirim!